söndag 28 december 2008

Bokbloggen

He he, jag fick förfrågan om vad jag läser och skriver. Förra inlägget kretsade mer kring vad jag äter. Vad skriver jag numera? Lösryckta ord och fraser i min blommiga anteckningsbok jag bär med mig, vardagsdravel i bloggen och nu såhär innan årsskiftet när jag ändå är ledig försöker jag komplettera de tomma raderna i dagboken innan det är dags att lägga den i lådan och ta fram en ny. Och brev skriver jag förstås!

Och läsa finns det utrymme för:
Tidskriftsdesign med tillhörande busenkla hemtenta. Boken är kul och ganska intressant men största delen har jag inte tagit mig igenom än, det är ju ändå en skolbok.
Jag väger upp med Drömfakulteten som jag omläser och blir återkär i men den har fått ge vika för tillfället eftersom jag igår fick efterlängtade Marianne Höök-antologin av min kära och där har jag mer än 800 outforskade sidor. Jag utforskar sporadiskt, lite här och lite där. Lite Bergman, lite utrikesreportage, lite bystskola. Jag tror inte ens på denna kvinna när hon säger att bröst kan bli fasta av att kallduschas men det var väl någon myt man levde i på 50-talet.
Såhär säger hon på sida 586-587 :
Det finns fortfarande kvinnor som av olika anledningar inte vill använda mak-up. Såvida det inte är av frireligiösa eller andra samvetsskäl verkar det alltid mycket högfärdigt att avvisa de försköningsmedel som står en till buds. Så vacker är ingen att hon inte behöver litet puder på näsan eller litet rött på läpparna för att göra ansiktet mera levande.
Säga vad man vill om detta men detta är en kvinna som definitivt står upp för sina åsikter. I alla möjliga frågor.

Så har jag en fin gyllene bok som jag fick i julklapp med framför allt en massa härliga bilder i.

Annat man kan göra när man är ledig:
Äta (förstås, hunger är mitt symptom på rastlöshet), kolla på kläder och smink på nätet (jag lägger till mig med vanor som jag aldrig har annars och jag gör det närmast besatt, gissa vad jag drömde om inatt?), virka rosor och mössor, dricka (kaffe, te, vin, glögg, drink-före-maten) promenera i skogen och umgås, umgås.

Jag smakade på lutfisk igår för allra första gången. Jag känner att jag växer som människa.

1 kommentar:

Creutz sa...

Det är nåt litterärt över att promenera i skogen. Estetiskt.