lördag 28 februari 2009

Magiskt tänkande

Vad är magiskt tänkande? Tisdagens föreställning har snurrat på högtryck i huvudet hela veckan, alla ultimata formuleringar som jag är van vid att bara kunna läsa. I synnerhet en sak har fastnat i huvudet- begreppet magiskt tänkande. När begreppet kom in i monologen och jag fick en rejäl ahaupplevelse, av ett brev jag fick för en kort tid sedan från en sjuk och mkt kär släkting. Hon skickade foton från min barndom och skrev om densamma "Du var flickan med en fantastisk förmåga till magiskt tänkande" och redan då undrade jag vad det egentligen är för något. Och Joan Didion, genom Agneta Ekmanner, berättade på scenen om hur året av magiskt tänkande påbörjades när hennes man dog. Det var saker som: "Om jag slänger hans skor, kommer han inte tillbaka". Och hon berättade att hon först kommit i kontakt med begreppet när hon läste antropologi, att magiskt tänkande inom antropologin är något som uppstår i primitiva kulturer.
Men vad hade magiskt tänkande med mig och min barndom att göra, varför behövde jag det?
Detta har legat som ett filter över alla andra tankar och jag var tvungen att skriva ned det. Så jag inte glömmer.
Måste få tag i romanen eller pjäsen så att allt kan komma tillbaka!

Annat i huvet dessa dagar:
- Projektarbetet. Har börjat kolla in litteratur kring ämnet. Vi ska granska hur Pride blivit skildrat genom pressen under åren. Det känns som att det kan bli något.
- Annina Rabe! Jag känner att jag har hittat en tvillingsjäl. Att jag har missat henne tills nu (jag läser ju inte SvD så ofta)! Hon är kulturjournalist och lyckas visst skriva om allt jag gillar och tänker på och av en slump hade hon artiklar i flera tidningar hos mig; Ordfronts litteraturnummer, DV mode m.m Hon har till och med en faiblesse för läppstift! Tänk vad underbart med google som gör att man kan upptäcka allt gott hos en människa utan att träffa henne. Se bara här vad jag hittade:
http://shampoorising.typepad.com/shampoo_rising/2008/11/litter%C3%A4ra-vanf%C3%B6rest%C3%A4llningar-i-mumindalen.html
och sedan mer:
http://www.bokforlagetatlas.se/blogg/stefaningvarsson/2008/11/storm-i-en-muminmugg
Bara att det finns de som problematiserar kring mina samlarmuggar, I love!
Annat tips, ett lästips. Tunisien 2007.

Nu ska jag duscha och skynda iväg till kvällens festligheter. Jag gissar på mycket dans och en chans att förbränna lite chips.

Inga kommentarer: