måndag 9 mars 2009

honor

Det var en blöt 8 mars. Men jag kompenserade med trevlig sushilunch och föredrag med Maria Sveland. Fortsatte firandet hemma med pannkakor och studier.

Jag har gått in för det här med att skaffa körkort (igen). Jag läser teori hemma så fort jag har möjlighet och har hittills tagit två lektioner. Och det märks att jag kört innan, det är inte så svårt som jag kom ihåg det. Inte riktigt. Och jag har en körskollärare som är okomplicerad, pådrivande och som pratar snabbt och jag fattar snabbt. Precis som jag vill ha det. Så nu satsar jag verkligen på det här projektet, det är ok att lägga all sin lediga tid i en relativt kort period på något som kommer ge resultat (jobb?). Förhoppningsvis.

Jag märker hur grymt provocerad jag blir av kvinnor som kallar sig själva för "däggdjurshona". "Jag jobbade som jämställdhetsexpert (---) men sedan fick jag barn och insåg vilken däggdjurshona jag var". Och slutade jobba. Jag gillar inte att klaga på andra, egentligen, men att förminska sig till att vara en däggdjurshona och vara ok med det. Inget fel på att vara däggdjurshona men det finns minst ett bra skäl till att människor med kvinnokön inte kallas för hona.
Dagens bästa: ipod fylld med musik (Feist, Jefferson Airplane), körlektionen (grymt är det), har kodat materialet från 1979 års frigörelsevecka!

Inga kommentarer: