söndag 3 maj 2009

Mare Kandre!

I går hade jag en fantastisk lördagssovmorgon med frukost till inspelad K special om Mare Kandre, och blev fullständigt hänförd. Av en författare jag aldrig läst. Men sóm förutom att hon debuterade med en rosad roman vid 22 års ålder var frontfigur i ett coolt punkband på 80-talet. Geniförklarad och jämförd med stora gubbar som Kafka och Dostojevskij. Hon sa att man inte kunde leva efter 40 och det gjorde hon inte heller. Dog 2005 av "ofrivillig överdosering av läkemedel".

Jag gick genast iväg på skattjakt på antikvariaten och fann vad jag sökte, Bübins unge, som verkar vara precis min typ av bok och jag som trodde att jag redan upptäckt alla författare som jag vill upptäcka. Naivt nog.

Den här söndagskvällen är det kanelbullar och Lisavännen. Jag försöker att inte vara nervös inför praktikplatsen imorgon. Jag ska hålla i ett pubquiz på onsdag och har ägnat delar av dagen åt att hitta på frågor. Härligt har det varit med långhelg. Mycket sol, häng med vänner, franska, quiz, film, vin och framför allt Mare! Man kan ha det bra, som Erik skulle säga.

Inga kommentarer: