söndag 12 april 2009

essäer och tussilago

Har inte haft något liv sista tiden förutom projektarbete, projektarbete, projektarbete. Har suttit och skrivit utkast och filat till och kommit på nytt hela dagarna och sena kvällar. Nu har jag åkt ut på landet och skriver det sista, varvat med påskägg, mat och solsken. Satt ute i går i bara linne (!) och lyckades bränna mig. Mor och jag cyklade långt, långt bort och åt lunch på ett forntida gravfält. På hemvägen plockade jag tussilago. I dag ska vi leta efter ägg i trädgården.

Jag har skrivit en lista på böcker jag ska låna så fort jag har tid att läsa annat än det som måste:
- Musikens betydelse för flickor
- Ida Lindes nya
- Hanna Nordenhöks nya
- Alltid skogen av Sanna Tahvanainen (den enda jag inte hunnit läsa än)
- Alice i underlandet

samt de påbörjade inne i sovrummet:
- Går det åt helvete är jag ändå född
- Sonja Åkesson-avhandlingen
- Oscar et la dame rose ska läsas klart inom två veckor och sedan skrivas essä om

Och så fick jag en nygammal bok av mor, Joan Didions Play it as it lays

Hela min tillvaro består av listor just nu. Jag stryker och stryker och lägger till. Förhoppningsvis kan körkort strykas framåt sommaren. Samt böckerna ovan.

2 kommentarer:

Creutz sa...

Jag gillar att du skriver om litteraturen du möter!

Anonym sa...

cool, alice är läsvärd.